Jekaterineburg, ooit van gehoord? - Reisverslag uit Moskou, Rusland van loesensjan - WaarBenJij.nu Jekaterineburg, ooit van gehoord? - Reisverslag uit Moskou, Rusland van loesensjan - WaarBenJij.nu

Jekaterineburg, ooit van gehoord?

Door: Sjan

11 September 2007 | Rusland, Moskou

Nou, daar zitten we dan. In Jekaterineburg. Gisteravond zijn we aangekomen in dit oord. De treinreis was prima; we hadden een coupe voor ons tweetjes, jippie! Dat hadden we ook wel nodig om even alle gebeurtenissen van afgelopen week te verwerken. Niet normaal wat je in zo'n week allemaal ziet en doet. Het landschap was niet je-van-het maar dat zal vast wel beter worden. We hadden een hotelovernachting geboekt in hotel Jekaterineburg, recht tegenover het treinstation, dus dat was wel handig.
We zijn 's avonds nog even de stad ingelopen. Wat een verschil met Moskou: de armoede is overal te zien. Zwervers, alcoholisten. Vandaag hebben we ook een beetje rondgelopen in de stad, die ondanks de 1,3 miljoen inwoners erg klein lijkt. Maar even wat informatie over de stad en over Rusland in het algemeen dan.

Jekaterineburg is berucht vanwege zijn bloedige historie. In 1918 werden Tsaar Nicholaas II en zijn familie hier vermoord door de Bolsjewieken. Zes jaar later werd de stad Sverdlovsk genoemd, naar Yakov Sverdlov, een Bolsjewiek en rechterhand van Lenin. In de Tweede Wereldoorlog werd Sverdlovsk een enorm industriegebied en werden er honderden fabrieken geplaatst. Tot 1990 was de stad gesloten voor buitenlanders. Een jaar later kreeg ze haar originele naam weer terug. In de jaren '90 werden er vele moorden gepleegd door de mafia. Gezellige stad dus.

En over Rusland in het algemeen: het land wordt qua bevolking kleiner en kleiner. Er wonen nu ongeveer 143,5 miljoen mensen. De gemiddelde levensverwachting voor een man is 60 (!) jaar, voor een vrouw 74. Wat een verschil he. Als oorzaak noemt de Lonely Planet (natuurlijk) het ongezonde dieet van alcohol en veel vet. Niet verwonderlijk als je hier rondkijkt: je wordt vanzelf depressief. De verwachting is dat er in 2030 nog maar 123 miljoen mensen in Rusland wonen. Je ziet hier trouwens ook bijna geen baby's of zwangere vrouwen. Wat moeten ze ook met al die alcholisten...

Vanavond om 20.15 uur vertrekt onze langste treinreis tot nu toe: drie dagen achter elkaar (pfff) naar Irkutsk. Daar komen we dan vrijdagmorgen aan. Ik ben heel benieuwd bij wat voor mensen we in de trein zitten! De tijd is wel een beetje ingewikkeld: de treinen rijden namelijk (tot aan Beijing) op Moskou-tijd, terwijl het hier bijvoorbeeld al twee uur later is. In Irkutsk is het nog eens drie uur later dan hier. Lekker handig!

Nou lieve mensen, jullie moeten het dus een paar dagen zonder stukkie stellen, vrijdag hebben we hopelijk weer leuke verhalen!

Kus, Loes en Sjan

• 11 September 2007 - 11:41

Sander:

Ik lees dat jullie ook al naar de staatsbieb zijn geweest ;)

• 11 September 2007 - 11:46

Hanneke:

Meiden, ik volg jullie op de voet!
    Je valt van de ene in de andere verbazing volgens mij: goed voor je relativeringsvermogen!

kus Hanneke

• 11 September 2007 - 13:22

Django:

Have Fun!

• 11 September 2007 - 13:27

Auke:

Leuk jullie verslaggeving. Zoals Hanneke al zei: "zo leer je wel te relativeren". Hopenlijk hebben jullie de komende drie 'treindagen' weer een eigen coupe. Als het dan toch weer naar uien ruikt, ja dan ligt ......... zelf! Take care!

• 11 September 2007 - 14:10

Suus:

Wat een namen zeg! Ik zou zo in de verkeerde trein stappen als ik niet eens kan lezen waar hij naar toe gaat! En als de tijd dan ook nog eens niet klopt...
    Ben benieuwd of het volgende bericht inderdaad vanuit Irkurt-nogwat komt!
    Have fun,

• 11 September 2007 - 14:27

Petie:

soms zijn meerdere horloges handig.Kom goed tot rust.We zullen het even een paar dagen zonder julli doen.Jammer.Ik hoop dat jullie toch nog wat mensen ontmoeten.rusland sterft immers uit.goede reis.veel fun.dikke kus en gauw bericht geven s.v.p.
    xxxxxxxxxxxxx voor beide

• 11 September 2007 - 15:59

Maris:

Hai Girly's,
    Wat een stad, land... Wist dat het erg was maar niet zo erg..
    Geniet van driedaagse-trip en een goede reis dames!!
    Dikke kussen&knuffels

• 11 September 2007 - 16:30

Roos:

Nog even en jullie kunnen zelf een meerlanden-Lonely-Planet uitgeven.
    Succes met jullie treinen!
    Groetjes, mama

• 11 September 2007 - 18:52

Leen Verhoeven:

Hoi Sjan en Loes,
    Leuk om al die verhalen te lezen,wat een depressief land zeg, dat Rusland.Trouwens, dat idee krijg ik ook altijd al als ik iets op tv zie over Rusland, alles grauw en grijs en niet vrolijk. Maar voor jullie natuurlijk een fantastische ervaring. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen. Doe voorzichtig, veel groeten, Leen

• 11 September 2007 - 19:48

Leen:

Hey loeskuh en sjan,

Leuk man al die verhalen....

dikke kus leen

• 12 September 2007 - 07:49

San:

Klinkt erg jaloersmakend al die halfdode russen op straat;)! Hebben jullie al iets meer gehoord over BNN, want als 't doorgaat ben ik natuurlijk vaste luisteraar! Ik geniet van jullie rare ervaringen haha,keep up the good work!
    Kuuss

• 12 September 2007 - 13:59

Geert:

wie weet is het wel inge oet kirchroa.Alaaf en ut geet tich goot.

• 12 September 2007 - 16:31

Juuut Kiwi:

hey reizigers,

leuk om te lezen hoe het met jullie gaat! Ik mis je wel hoor Loes, ben nu aan het outbounden en het is SAAI, ben alleen mijn kiwi aan het opeten met een poesje naast me hihihihihi.

Geniet er nog van!!!

Liefs juuut

• 12 September 2007 - 19:03

De Prevootjes:

Toevallig vandaag gehoord|: vandaag - 12 sept. heeft de een of andere belangrijke Rus (naam is me ontgaan) zijn ambtenaren een vrije dag gegeven om "deze dag samen met zijn partner door te brengen", m.a.w..... Als over 9 maanden blijkt dat je hier gehoor aan hebt gegeven krijg je een diepvries of een t.v. cadeau!!!! Niet te geloven, maar waar. Nou dames, jullie zitten in een bijzonder vreemd land, houd ons op de hoogte.
    heel veel plezier xxxx

• 13 September 2007 - 05:34

Marij En Thijs:

Hebben jullie Poetin zeker een paringsdans zien doen!!!

Groeten Marij en Thijs

• 13 September 2007 - 07:18

BartV:

zit je half september nog lekker weg te dutten bij interpolis, bedenk je ineens, zit sjan niet ergens diep in USSR. Dus nu kan ik de eerste 2 uur hiero even besteden om een week aan reisverhalen tot me te nemen, lekker begin van de werkdag:)
    Ik zal maar eens beginnen... Fijne reis!

Groetjes Bart V

• 13 September 2007 - 14:37

Jurijn:

Mooi,

Weer wat geleerd over Rusland...
    Succes met drie dagen lang in de trein zitten sjesus! Ik hoop voor jullie dat er een bar in zit :-)

Have fun!