There are nine million bicycles in Beijng... - Reisverslag uit Beijing, China van loesensjan - WaarBenJij.nu There are nine million bicycles in Beijng... - Reisverslag uit Beijing, China van loesensjan - WaarBenJij.nu

There are nine million bicycles in Beijng...

Door: Sjan

Blijf op de hoogte en volg

24 September 2007 | China, Beijing

There are nine million bicycles in Beijing... Of dat liedje ook echt klopt, weet ik niet maar er zijn wel veel fietsen! Loes en ik willen over een paar dagen ook gaan fietsen, hoewel de kwaliteit van de fietsen die je bij dit hostel kunt huren niet al te best is. Van een jongen hoorden we dat zijn fietszadel steeds losraakte, bij een andere jongen was er een trapper van de fiets gevallen toen hij helemaal aan de andere kant van de stad was.
Het was wel even wennen in Beijing de eerste paar dagen, we hadden echt een soort van cultuurshock. En ik heb ook echt last gehad van de luchtvervuiling; ik voelde me net een astmapatient. Als ik een klein trapje opgelopen had, was ik al helemaal buiten adem. Een Amerikaan die al meer dan een jaar in Beijing woont, vertelde dat ik me vooral niet te druk moest maken en dat meer mensen er last van hebben. Het is nu gelukkig al een stuk minder. Op slechte dagen schijnt de vervuiling hetzelfde effect te hebben als 70 sigaretten (op 1 dag) :(!!!

De dag dat we hier aankwamen (vrijdag) hebben we eigenlijk niks meer gedaan. Zaterdag zijn we naar het Plein van de Hemelse Vrede gegaan, dat is tien minuten lopen van ons hostel. 's Middags zijn we ook nog naar een park gegaan. Gisteren zijn we naar de Verboden Stad geweest, dat ligt achter het grote plein. Het was megadruk en enorm groot. Best raar om je voor te stellen dat mensen in die stad woonden en er niet uitmochten. Het was wel mooi maar we waren er niet enorm van onder de indruk.

Vandaag hebben we een nieuwe poging gedaan om een zwembad te vinden, maar we zijn er wederom niet in geslaagd (grr!). Het lijkt wel of het voorbestemd is. Een meisje van ons hostel had ons uitgelegd waar we naartoe moesten en toen we eenmaal op die plaats waren, werden we van hot naar her gestuurd en uiteindelijk bleek er toch geen zwembad te zijn of was het gesloten. Toen zijn we naar een kledingmarkt gegaan, waar we twee geweldige Chinese horloges (very good quality!) gekocht hebben. We hebben ons best gedaan met afdingen maar waarschijnlijk toch nog veel te veel betaald. Ze gaan wel hardhandig te werk als je iets uiteindelijk niet wil kopen trouwens. Ik was aan het kijken voor een ketting en toen ik weg wilde lopen, hingen er twee Chinezen aan m'n arm. Ik kon me amper losrukken! Raar volkje hoor, die Chinezen. Maar volgens mij denken ze dat ook van ons westerlingen. Ze staren je soms aan alsof je van een andere planeet komt. Gisteren zaten Loes en ik aan de kant van de weg fruit te eten, toen een bus voor het verkeerslicht stopte. Ik overdrijf niet als ik zeg dat iedereen in de bus, inclusief de chauffeur, ons aanstaarde. En het is niet zo dat ze wegkijken als jij ze aankijkt; ze blijven ongegeneerd staren. Een Engels meisje uit ons hostel vertelde dat er gisteren een Chinees naar haar toe kwam om te vragen of 'ie een foto van haar mocht maken... Het lijkt wel een soort apies kijken!
Verder zijn ze ook dol op geluid (liefst zo hard mogelijk) en kleur, dus voor je privacy moet je niet naar China gaan!

Komende week willen we naar de muur gaan, misschien morgen. We blijven hier nog ruim een week, er is genoeg te zien. Onze volgende bestemming wordt waarschijnlijk Xi'an, beroemd vanwege het terracottaleger.
Ik heb even geen inspiratie meer, dus dit was het voor vandaag... wel allemaal naar BNN luisteren he!

Kus, Loes en Sjan

  • 24 September 2007 - 12:58

    Rini:

    Hoi Loes en Sjan,
    Alweer een verhaal om bij weg te dromen. Wat maken jullie allemaal niet mee zeg. Alleen met dat zwembad wil het maar niet lukken, maar de aanhouder wint. Er zal deze reis nog best ergens waar dan ook gezwommen kunnen worden.
    Als ik jullie zo hoor over de luchtvervuiling en de last aan je luchtwegen is het maar goed dat je niet de hele reisduur in Beijng blijft. Verder is het weer een prachtig reisverslag. Ik lees de verslagen ook in de krant en probeer het te volgen op radio BNN.
    Groetjes

  • 24 September 2007 - 13:21

    Roos:

    Net terug van ons geweldig fijn weekendje Ardennen, ben ik meteen je verslag aan het lezen. We hebben supermooi weer gehad, alleen in een shirt rondgelopen en lekker gewandeld!
    Bedankt sponsors! Het was een leuk cadeau!
    Jullie genieten ook nog steeds super zo te lezen. Na zo'n stad is het voor jullie misschien ook niet verkeerd om wat frisse lucht uit de Ardennen in te ademen, ha,ha.....
    Veel plezier en een dikke kus van mama

  • 24 September 2007 - 17:21

    Rian:

    Hallo Loes en Sjan

    Volgens mij kijken die chinezen zo omdat ze nog nooit zo'n leuke meiden hebben gezien.
    Wel vervelend van die lucht die niet in te ademen is. Nog een geluk dat jullie niet roken, maar ja anders had je nu waarschijnlijk makkelijk kunnen stoppen.

    Veel plezier bij de muur.
    groetjes uit Borkel

  • 24 September 2007 - 18:12

    Ninaas:

    Hey Loes en SJan,

    Wat gaaf jullie reis! Ik word steeds meer jaloers!!!

    Nienxx

  • 24 September 2007 - 20:09

    Ank:

    Ha lieverds! Leuk stukje weer op de radio! Blijft wel raar om jullie te horen terwijl jullie zover weg zitten hoor! Is toch anders dan toen je 3 maanden in Helsinki was Sjan, maar toen konden we ook skypen en webcammen én zijn we natuurlijk langsgeweest. Was hier gisteren echt ineens super warm, had 's middags een borrel georganiseerd voor Pauls verjaardag, hebben de hele middag heerlijk in de tuin gezeten! S avonds zijn we samen naar Boom Chicago (Amerikaans cabaret/improvisatie) geweest, echt pijn aan mn kaken van het lachen! Vandaag even Paul's kadootje geshopt maar dat krijgt ie volgende week pas voordat we met zn allen uit eten gaan! Geniet van alle rare en leuke dingen in China (wel een lijstje maken he?!). Kus voor jullie

  • 25 September 2007 - 08:50

    Paul:

    Dames reizigers! Wat een leuk verhaal weer! Jullie maken genoeg mee. Hoe is het eten eigenlijk? Hebben jullie nog leuke ideeen voor me? Heb gister helaas niet naar de radio kunnen luisteren want ik moest werken. Maar ik kan m straks via internet nog beluisteren dus dat ga ik zeker doen!
    Ank heeft zondag echt een leuke dag voor me geregeld. Ze had allemaal lekkere dingen gemaakt. s'Middags wat vrienden langs en s'avonds heerlijk met z'n tweetjes naar A'dam. Boom Chicago was echt super leuk!
    En dan zondag nog een lekker etentje, helaas Sjan ben je er niet bij maar ik denk dat nu oook niet mag klagen. We gaan vast nog wel een ander keertje uit eten.
    Nou geniet maar lekker en die hele muur af he??

    Dikke kus uit Utrecht!...X

  • 25 September 2007 - 12:54

    Meike:

    Heej schatten,
    Was weer even geleden dat ik de site gecheckt had en ja hoor...weer 2 mooie verhaaltjes kunnen lezen. Hoe is de gemiddelde levensverwachting daar? Zal wel een heel stuk lager liggen met die vervuiling daar. Sjan ik mail je zo nog even alle ins en outs. Eerst even de site van BNN checken want ben nieuwsgierig geworden...
    xxmei

  • 25 September 2007 - 16:52

    Roos:

    Hé meiden hoe zit het eigenlijk met de foto's? We hebben al gewacht to jullie in Peking waren....... en nog een paar dagen later.......nog steeds geen foto's!
    Wanneer krijgen we wat te zien?
    Jullie bericht op "Weg met BNN" beluisteren we ook steeds! Leuk hoor!
    Ik kijk al weer uit naar je nieuwe Volkskrantreizen artikel Sjan.
    Dikke kus van mama

  • 25 September 2007 - 18:54

    Marcooooo !!:

    Hee Dames,
    Aparte beschrijving van ons avontuur.. Zo zag ik het allemaal niet helemaal. Zeer vereerd dat jullie het de meest bijzondere/grappige/nogiets noemen. Wij hadden absoluut geen ruzie hoor, in de trein! We waren alleen een beetje dronken en dan doen we allebei best vervelend. Obstinaat gedrag en zo. Pesten met een knipoog. Ruzies gaan op een heel ander niveau. Daar zit een duidelijk verschil tussen.
    Ik vond het heel gezellig om een kabine met jullie te delen, jammer dat we niet zo vaak naar buiten mochten!!!

    Een hééééél prettige vakantie verder!

  • 25 September 2007 - 20:32

    Nel:

    Gaaf Sjan en Loes wat jullie allemaal mee maken. Geniet ervan! groetjes uit Dommelen

  • 25 September 2007 - 20:38

    Adri:

    Als ik jullie was zou ik die bikini's maar verkopen. Dat zwemmen wordt niks meer deze vakantie.
    Ik hoorde vandaag op de Italiaanse les dat een deel van het terracottaleger naar Londen gaat voor een tentoonstelling. Dan blijven er trouwens nog genoeg over. Volgens Wikipedia zijn er in totaal 8099 van die beelden.
    Peking lijkt me niet zo'n gezonde stad om lang te vertoeven als ik jullie verhaal zo lees. 70 sigaretten per dag lijkt me al heel wat om weg te paffen, en dan zonder te roken.Komt nog bij dat ik heb begrepen dat Chinezen ook nog eens forse rokers zijn. Dat belooft wat voor de gemiddelde leeftijd daar.
    Hoe staat het trouwens met dat spugen op straat? Ik heb laatst eens gelezen dat de regering daar wat aan wil doen met het oog op de Olympische Spelen. Dat gerochel op straat zou niet zo'n goede indruk maken op al die buitenlandse sporters en hoogwaardigheidsbekleders.
    Moet je nog oppassen voor uitglijders ook.

    groeten
    pa

  • 26 September 2007 - 06:12

    Metie:

    Hoi ladies; want zo zullen jullie wel aangekeken worden, de rijke westerse wereld. De zoveelste cultuurschock!! Leuk verhaal trouwens Sjan. De vd Venne studio stond klaar om jullie BNN bericht vast te leggen en dat is wederom gelukt. Leuk om jullie te horen en zóóó te horen gaat het ook goed met de avonturiers. Is jullie bagage inmiddels geslonken of komt er nog meer bij!!!met kleren en zo hè Loes?? Heeeel dikke kus van mij en DIDI xxxxxxxx en veel succes met jullie ondernemingen.

  • 26 September 2007 - 14:56

    Janenmarlies:

    hoi loes en sjan,
    nederland lijkt steeds verder weg, lijkt ons, waarom is toch dat zwemmen zo belangrijk voor jullie,uuuh om wat af te koelen?? Volgens onze (ex)buurvrouw is je gekleurde haar loes zo bijzonder en worden jullie daarom zo aanbeden!!! Deze buurvrouw had nl. haar bovenst kruin paarsig geverfd en dat had een schokeffect al die keren dat zij met man in china waren.Veel reisplezier nog en tot een ander keertje.

  • 26 September 2007 - 18:58

    Mia:

    Hoi Sjan en Loes,
    Wat 'n ervaringen. Fijn dat we kunnen mee genieten van jullie "wereld" reis. Wat zwemmen betreft troost je, ergens in Westerhoven is een héél fantastisch zwembad waar je de luchtvervuiling kwijt kunt en al de mooie herinneringen zullen blijven. Geweldig toch! Geniet ervan!
    Groetjes van Jack en Mia

  • 27 September 2007 - 07:50

    Leen:

    Hallo meiden, het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Waar blijven de foto's?
    Groeten, Leen Verhoeven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 December 2007

Barcelona

12 December 2007

Back home

03 December 2007

Last but not least

03 December 2007

Last but not least

29 November 2007

Takayama

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 26041

Voorgaande reizen:

03 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: