Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van loesensjan - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van loesensjan - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: Sjan

Blijf op de hoogte en volg

18 September 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Even denken waar ik moet beginnen met schrijven hoor. De laatste keer waren we in Irkutsk, vanmorgen zijn we aangekomen in Mongolie. Nog maar twee weken onderweg en al zoveel gereisd en gezien; we zijn blij als we straks even bij kunnen komen in Beijing.
Irkutsk was oke, niet heel geweldig maar in ieder geval een stuk mooier dan Jekaterineburg. Aangezien we tijdens onze treinreizen niet echt culinair aten, besloten we om in Irkutsk op de markt verse groenten en fruit te kopen. Lekker was het inderdaad, maar het heeft ons wel een paar dagen maag- en darmklachten opgeleverd. Wij Nederlanders zijn ook niks gewend.
We zijn nog naar het Baikalmeer geweest, waar de omgeving erg mooi was. Op de laatste dag (zondag) regende het de hele dag en het was erg koud. Het kan in Rusland de ene dag 25 graden zijn en de volgende dag 8, dus het is maar goed dat we jassen en dassen bij ons hebben.
Zondagavond zijn we op de trein gestapt naar Mongolie, waar we vanmorgen zijn aangekomen. Het uitzicht vanuit de trein was echt prachtig deze keer; bergen, heuvels, veel groen, meertjes en waterplassen. We hadden ook weer geluk met onze coupe deze keer: lekker met z'n tweetjes. We hadden Belgische buren dus dat was ook wel gezellig. De paspoortprocedures aan de grens waren minder - het duurde vooral heel erg lang, zo'n vijf uur.
Toen we vanmorgen uit de trein stapten, kwamen er meteen een stuk of vijf mensen van verschillende hostels in Ulan Bator naar ons toe om te vragen of we in hun hostel wilden slapen. We hebben er maar eentje gekozen die ook in de Lonely Planet stond, da's (bijna) altijd goed.
We werden met een busje naar het hostel gebracht, wat een luxe.
Hoewel Loes zich nog een beetje ziekjes voelde, zijn we samen met een jongen uit Oostenrijk de stad gaan verkennen. Ik kan je vertellen: Ulan Bator is oerlelijk. De schuld van de Russen, die er - voordat Mongolie in 1933 onafhankelijk werd van Rusland - enorme blokken beton neergezet hebben. Ulan Bator betekent trouwens Rode Held; een verwijzing naar het communisme.
We zijn naar de grootste kloosters van het land gelopen, waar echt enorme tempels met enorme buddha's stonden. Toen we even op een trapje zaten, kwam er spontaan een monnik (een jonge jongen) naar ons toe. Hij heeft ons een hele rondleiding gegeven, heeft drinken voor ons gehaald en, zo goed en zo kwaad als het ging, verteld over zijn werk als leraar (er was daar namelijk ook een Boeddhisten Universiteit). Dat is echt het leuke van reizen, dat je zulke mensen ontmoet. Ze kennen je niet maar zijn zo ontzettend vriendelijk. Hij liet ons een Buddhabeeld zien van 26,5 meter hoog, niet normaal.
Morgen gaan we op excursie naar Terelj National Park. Dat schijnt een geweldig natuurgebied te zijn. Vanavond maar op tijd naar bed, om bij te komen en ons voor te bereiden op wat komen gaat!

Liefs, Loes en Sjan

  • 18 September 2007 - 09:11

    Paul:

    Hey lieve Sjan en Loes, wat een leuk verhaal weer!
    Ik heb gister samen met Ank naar de radio geluisterd en ja ja we hebben jullie gehoord! Erg leuk, was wel gek jullie zo even op de radio te horen.
    Wij vonden jullie verslag veel leuker als die andere!!
    Ik lees steeds met veel plezier jullie verhalen en Sjan de volkskrant site ook erg leuk.
    Mijn 2 weken vakantie zitten er helaas weer op mag zo weer werken. Maar morgen weer vrij dus ik mag niet klagen.
    Nou lieverds geniet maar lekker van alle mooie dingen. Wij denken aan jullie.
    Veel liefs en een dikke kus uit Utrecht.

    Paul

  • 18 September 2007 - 09:32

    Sjan:

    Kijk ook even op www.volkskrantreizen.nl onder Transmongolie Express!

  • 18 September 2007 - 09:32

    Loes:

    Hey zusje en loes.
    Wat een leuke verhalen allemaal van jullie! Jullie hebben in die twee weken inderdaad al veel gereisd zeg. Maar zo kom je nog eens ergens;)
    Heb gister helaas jullie verslag gemist op de radio, maar ga het straks wel even beluisteren via internet. Lijkt me wel vreemd om jullie stem dan te horen.
    Bij jullie is het nu al gewoon avond, terwijl ik nu nog gewoon op school zit; het tijdsverschil wordt wel steeds groter..
    Verder is alles goed thuis, met de max-hond ook. Alleen ons mam vindt zijn roze halsband niet leuk en doet elke keer die bruine weer om. Dan doe ik weer elke keer die roze om, maar nou heeft ze die verstopt, haha.
    Nou veel plezier morgen met de excursie. En Ank en ik vermaken ons vanavond wel bij Gwen Stefani, hihi.

    Xxx Loes

  • 18 September 2007 - 10:49

    Sjiera:

    Hoi Sjan en Loes,

    wat een stoere reis hebben jullie. Ik ben echt jaloers. Heb jullie hele reisverslag gelezen helaas met vele onderbrekingen. Ik snap niet dat die Rabobanken niet door hebben, dat zij niet zoveel moeten bellen. Zal thuis marcel het ook laten lezen omdat hij dezelfde reis had gemaakt. Hij kwam ook zeer veel dronken russen tegen met het enige verschil dat hij zelf ook dronken was. Nog heel veel plezier dames. Ik ben ook aan het aftellen voor mijn reis maar dat duurt nog 6 weken.
    gr Sjiera

  • 18 September 2007 - 11:09

    Ank:

    Haha, jullie zijn wel gecharmeerd van die Russen daar of niet? Is maar goed dat jullie niet op vakantie zijn gegaan om mooie/leuke mannen tegen te komen anders was er nu al niets meer aan (en de chinezen wachten nog op jullie)! Komen er trouwens ook foto's of zijn de internetcafé's niet zo modern daar?
    Liefs

  • 18 September 2007 - 11:16

    Inge:

    Heej Sjan en Loes,

    Wow, wat n te vette verhalen! Zit hier nu op mijn werk :-(, tijdens een tussenuurtje jullie verhalen "bij" te lezen en vergeet gewoon dat ik eigenlijk aan het werken ben! Echt cool! Ben ook echt heel benieuwd naar de foto's (als dat gaat lukken daaro)!
    Ga nu toch maar weer even iets doen... Veel plezier morgen en ik hoor binnenkort weer hoe het geweest is!!!

    Liefs xx Inge!

  • 18 September 2007 - 11:20

    Ninaas:

    Ik wil ook reizen!~Zeker na al jullie verhalen!!

    Nienxx

    PS: Waren jullie op de radio?

  • 18 September 2007 - 13:53

    Suus:

    Jaaaa!! Ik heb het ook op de radio gehoord!! Echt grappig! En voor iedereen die het gemist heeft: je kunt op internet de gemiste uitzending terug luisteren!
    Geniet er nog van dames! Dan kunnen wij hier blijven genieten van jullie verhalen!
    Liefs, suus

  • 18 September 2007 - 14:39

    Toine:

    Ik word alleen maar jaloerser van het lezen van jullie verhalen zeg, bah bah.
    Kende wel un bietje goed stappen daar ofnie? ;-)
    Have fun! x

  • 18 September 2007 - 16:14

    Roos:

    Ulan Bator oerlelijk! Ha,voor al het moois moet je gewoon in Westerhoven zijn!
    Leuk dat jullie zo kennis maken met die verschillende culturen.
    Papa was zeer vereerd dat je hem belde op zijn verjaardag!
    Hoe groot is het tijdverschil met Nederland?
    Geniet ervan!
    Dikke kus van mama

  • 18 September 2007 - 19:53

    Roos:

    Ik kreeg net te horen dat Janus van Valenberg (de vader van Hein en Jan)vanmorgen overleden is. Hij is 89 jaar geworden en zal waarschijnlijk a.s. zaterdagmorgen begraven worden.

  • 19 September 2007 - 07:04

    Metie:

    Hoi lieve meiden; als ik jullie verhalen lees, is het net of ik over jullie schouder kan meekijken. Heerlijk om te lezen.Ik hoop voor jullie niet teveel gepruttel in maag/darmen, de hollandse kost is nog even ver weg!!!Met didi is alles oké, lekker eigenwijs noemen wij dat (krek de baas). Ik kijk weer uit naar jullie vlgd.avonturen en Loes wij zijn a.s. week-end zeilen, dus niet bereikbaar per mail. Lieve groetjes en kusjes van ons met huisdieren.

  • 19 September 2007 - 07:55

    Didi:

    Tja waar te beginnen.Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt.Dat is fantastisch.Ik merk op dat jullie veel opmerkelijke verschillen in cultuur en vriendelijkheid ondervinden.Ik mag alle verhalen meelezen.Ik ben blij dat jullie veel cultuur snuiven.Maak me wel een beetje ongerust over jullie maag en darmen.Ik heb het goed hier in mijn tijdelijk onderkomen.Wordt goed verzorgd en krijg voldoende aandacht.Nou baasje het ga je goed.Ik lees julie volgende verhaaltjes gezellig samen met mijn pensionhouders.Kusjes en knuffels van ons allen.

  • 19 September 2007 - 12:36

    Marcel ( Kcc IPO ):

    lieve Sjan en Loes,
    Wat zijn jullie al een eind op weg zeg.
    Heb met veel plezier jullie verslagen gelezen.
    Groetjes en xx
    Marcel

  • 19 September 2007 - 13:39

    De Korvorstjes:

    Hee Meide,
    Wat maken jullie toch allemaal mee! Je valt van de ene gebeurtenis naar de andere verbazing..! Van de dronken Russen tot de jonge monnik! Leuk! Die ervaring neemt niemand jullie af! Nou, bij ons gaat het z'n gwne gangtje.. opstaan.. werken of school.. eten.. slapen! =P Maar we wachten weer op jullie volgende verhaal! Superr!

    Xxx

  • 19 September 2007 - 16:11

    Danielle:

    Hoi hoi, idd hebben jullie al veel meegemaakt in die twee weken tijd ..... leuk om te lezen dat het iig goed met jullie gaat. Geniet er nog lekker van en hou ons hier thuis maar op de hoogte

    groetjes

  • 19 September 2007 - 19:00

    De Prevootjes:

    Tjonge, dat lijkt me wel wat zo'n rondleiding van een jonge monnik!! Enne, spreekt het Boeddhisme jullie enigszins aan? Super benieuwd naar jullie foto's, hopelijk krijgen we ze snel te zien.
    doei, xxxx

  • 20 September 2007 - 10:13

    Sjip:

    Hoi lieverds,

    Wat een leuke verhalen weer allemaal. Sjip, als je je grote liefde op foto wil zien moet je even je mail checken.

    Have fun!! dikke kus

  • 20 September 2007 - 11:44

    Aram:

    en het gaat nog steeds goed met de dames zo te lezen!! Leuk hoor, nu hard aan het werk,.... tja het leven hier gaat gewoon door,. en lukt het een beetje om mooie plaatjes te schieten loes?

    x

  • 20 September 2007 - 18:36

    Ank:

    Hai lieverds, begin jullie nou echt wel te missen hoor! Sjan, bedankt voor je kaartje uit Moskou, de Russische post is toch een stuk sneller dan de Mexicaanse (Paul wacht al meer dan een jaar op zn kaartje)! Jammer dat je er niet bij bent met Pauls verjaardag, zondag heb ik hier een high tea georganiseerd, daarna gaan we samen wat leuks doen in Amsterdam (Paul weet nog niet wat) en volgende week gaan we met de hele family en aanhang uiteten bij een leuk en lekker Italiaans restaurant hier in Utrecht. Maar we vieren uiteraard een feestje als jullie terug zijn! Hier begint het echt koud te worden, heb vandaag de verwarming zelfs al aan gehad, gisteren een trui aan naar het werk én het winterdekbed er weer op. Geniet daar dus maar lekker van elk zonnestraaltje en stuur ons er af en toe een! KUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 December 2007

Barcelona

12 December 2007

Back home

03 December 2007

Last but not least

03 December 2007

Last but not least

29 November 2007

Takayama

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 25965

Voorgaande reizen:

03 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: