Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van loesensjan - WaarBenJij.nu Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van loesensjan - WaarBenJij.nu

Xi'an

Door: Sjan

08 Oktober 2007 | China, Xi'an

Vandaag was onze tweede dag in Xi'an. Zaterdagavond hadden we een 'sleeper bus' vanuit Beijing genomen. En het was letterlijk een slaapbus, want er stonden bedden in. Echte bedden, met matrassen, kussens en dekens. We konden onze ogen niet geloven toen we dat zagen. Onderweg stonden mensen langs de snelweg te wachten die ook opgepikt werden, duidelijk illegaal. Ze sliepen op de grond op een handdoekje. Wat een avontuur weer. De bus deed er 16 uur over, en gistermorgen kwamen we dus aan in Xi'an. Ons hostel - een aanrader van een paar andere Nederlanders die we in Beijing ontmoet hadden - is erg mooi en groot. Er zit een restaurant in en onderin in de kelder kun je poolen, pingpongen en er is zelfs een bar met livemuziek (en iedere avond een gratis biertje :)).
Vandaag wilden we naar hot springs (een soort thermen) gaan in de buurt van Xi'an, samen met twee mensen van ons hostel. Na een paar omzwervingen hadden we het gevonden maar het bleek nogal duur. Nou ja, in ieder geval voor Chinese begrippen, dus we gingen weer weg. Op het terrein van de hot springs stonden allemaal granaatappelbomen. Er hing een bordje in het Chinees, waar waarschijnlijk op stond dat je ze niet mocht plukken, maar dat deden we toch. Bij de ingang kwamen twee securitymensen op ons af. We mochten niet verder lopen, ze hielden ons tegen. We moesten wachten maar waarop was niet duidelijk. Uiteindelijk kwamen twee mensen van de hot springs naar ons toe, om te zeggen dat we appels niet mochten plukken. Wij deden natuurlijk alsof we achterlijk waren en zeiden: sorry sorry sorry, we wisten het niet en zullen het nooooooit meer doen. 'Jullie moeten betalen', zeiden ze. 'Vijf yuan per appel'. Da's ongeveer vijftig cent. 'But we really didn't know! I'm sorry!' De vrouw begon te lachen. 'Okay'. En ze liet ons gaan zonder te betalen!
Daarna hebben Loes en ik de bus genomen naar het Terracotta Leger, dat was ook in die richting. Het is een ondergronds leger met terracotta soldaten en paarden en ook bronzen beelden, dat pas in 1976 ontdekt is. Het is een van de belangrijkste archeologische vondsten van de laatste eeuw. Het werd ontdekt door een paar lokale boeren die een put aan het graven waren.
Het leger werd gemaakt voor een keizer in de Qin Dynasty, Qin Shihuang. Het was een onderdeel van zijn graftome, waar 720.000 mensen maar liefst 40 jaar lang aan werkten. Wow. Best indrukwekkend!
Morgen gaan we een fietstocht maken op de stadsmuren van Xi'an. We moeten nog even bekijken hoe lang we hier blijven, tot dinsdag of woensdag. Later meer, doeidoei!

Kus, Loes en Sjan

PS. Ik (Sjan) heb m'n telefoon bij een van die Amerikanen in Beijing in z'n tas laten zitten, dus voorlopig hoef je me niet te sms'en of bellen...

• 08 Oktober 2007 - 09:32

Roos:

O,o,o, wat wennen jullie snel aan het goedkopere China. In Nederland zou je blij zijn met zo'n goedkope Thermen.
    En nooooooooit geen appeltjes meer pikken hè? Krijg je je mobiel nog een keertje terug? Want hoe zit het eigenlijk met die Amerikanen????????????
    liefs van mama

• 08 Oktober 2007 - 09:53

Paul:

Granaatappels pikken in China dat stond toch niet op jullie lijst things to do??
    Beetje de domme toerist uithangen ook nog.
    Geniet er maar lekker van dames!
    Veel liefs en een dikke kus.

• 08 Oktober 2007 - 10:42

Leny:

De gepikte peren bij ome Siraar smaakten vroeger ook veel lekkerder als de peren die we van ome Wim gewoon mochten plukken en zo zal het met die appels ook wel zijn. Veel plezier en geniet maar zo veel als het kan.

• 08 Oktober 2007 - 11:39

Metie:

Nou zeg,appeltje voor de dorst!!!gierig worden jullie ook nog hahah. Zijn vanochtend met didi inent.spuitje gaan zetten. Is prima gegaan Ze gedroeg zich voorbeeldig. Loes jij hebt nog alle spulletjes!!!!!of zeg je het liever niet?
    Fijne trip nog xxxxxxx

• 08 Oktober 2007 - 11:58

Petie:

Het zijn maar appels.Maar stelen blijft stelen.Ook in China.Foei!!.Geweldig dat ondergronds terracotta Leger.Tja,met het achterlaten van je mobieltje in een amerikaanse tas begrijp ik moeders vraagtekens heel goed.Gelukkig is er nog internet.Als Loes haar mobieltje nog heeft hebben jullie nog meer communicatie mogelijkheden.En anders volgens oud indiaans gebruik de tam tam.Dus we horen nog van jullie.Kusjes xxxx Petie.

• 08 Oktober 2007 - 12:03

Petie.:

Het zijn maar appels.Maar toch,stelen blijft stelen.Ook in China.Foei.Geweldig dat ondergronds Terra Cotta Leger.Tja, met het achterlaten van je mobiel in een amerikaanse tas begrijp ik moeders vragen heel goed.Gelukkig is er nog internet.Of misschien nog mobieltje van Loes??.Communicatie mogelijkheden genoeg.En anders volgens oud indiaans gebruik de tam tam.We horen nog van jullie.Kusjes xxx

• 08 Oktober 2007 - 12:08

Ank:

Ow wat een heerlijke verhalen weer. Snap het goed hoor dat als het voor Chinesen begrippen duur is jullie het ook duur vinden, je past je wat dat betreft snel aan aan een land! Zelfs in Praag gingen we niet op een terrasje zitten waar de cola 2 euro kost omdat dat voor de begrippen daar duur was. Is ook goed hoor, beetje integreren daar! Krijgen jullie trouwens iets mee van de typhonen die China aan het teisteren zijn of zijn jullie niet echt op de hoogte van het Chineese nieuws?
    KUS

• 09 Oktober 2007 - 06:38

Rini:

Ja, ja, granaatappeltjes pikken in Xi'an en dan de onschuld zelf spelen. Echt iets voor jullie. Valt zeker niet mee om 16 uur op een bed te liggen in een slaapbus?? Maar als je de aktiviteiten die jullie in die korte tijd in Xi'an ondernomen hebben overziet heb je van de busreis niet veel geleden.
    Geniet verder van de reis en de hartelijke groeten.

• 09 Oktober 2007 - 12:46

Ciel:

Leuk om wat foto's te zien!!! Erg gaaf allemaal, ziet er super uit!
    Veul Sjpass nog ;-)

• 09 Oktober 2007 - 13:37

Meike:

Heej girls,
    Leuk!Eindelijk foto's!! Ga ik zo meteen gelijk maar even kijken! Ter en Jaimie zijn sinds vandaag weer terug. Hun avontuur zit er weer op. O ja, moet BNN ook nog even gaan luisteren, die van vorige week was echt lachen met die rochels, haha.
    xxmei

• 09 Oktober 2007 - 13:40

Meike:

Zijn niet zo heel veel pics he, of doe ik iets niet goed? Loes!! Je haar! Toch eindelijk echt kort,leuk!

• 09 Oktober 2007 - 17:20

Kiwi Juuut :

Hey Meiden,

gave fotoos!!! Leuke man Loes, alleen beetje oud 85!!! hiihihi.

Kussie Juuut

• 10 Oktober 2007 - 12:44

Herolds:

Appeltje voor de dorst moet toch kunnen man.... :-) Hoe zit het inderdaad nu met die Amerikanen? ;-)

Have fun, groetjes, Herold

• 10 Oktober 2007 - 15:33

Ninaas:

Appeltjes stelen? Pfff Loes... valt me een beetje van je tegen! :p

Enne iedereen komt maar terug op die Amerikanen, nu word ik ook wel heeeeeel benieuwd. So what's the story??

Nienxx

• 10 Oktober 2007 - 15:51

Suus:

heej girlz,
    leuk die pictures!!! volgens mij vermaken jullie je nog prima! Enne roos, goeie vraag over die Amerikanen! Wil ik ook wel eens weten....!
    Tot jullie volgende update!
    kus

• 10 Oktober 2007 - 20:45

Lieke:

Anders ik wel....

• 11 Oktober 2007 - 07:51

Sjan:

Er staan MEER FOTO'S op de site! Enne, niet zo NIEUWSGIERIG allemaal ;)!!!

• 11 Oktober 2007 - 10:44

Anne:

Hoi Sjan (en Loes)!
    Leen zegt al weken tegen mij dat ik jullie site toch eens moet bezoeken, en zo hier in de bieb in Utrecht is het een hele welkome afleiding. Heel leuk om jullie verhalen te lezen, geniet er van!!
    xxx (nichtje) Anne

• 11 Oktober 2007 - 14:57

Roos:

Nou het is de moeite waard, bedankt voor de mooie foto's.
    Enne, we zijn niet nieuwsgierig, we willen het alleen maar ff weten Sjan.
    groetjes!