Nanjing - Reisverslag uit Nanjing, China van loesensjan - WaarBenJij.nu Nanjing - Reisverslag uit Nanjing, China van loesensjan - WaarBenJij.nu

Nanjing

Door: Sjan

29 Oktober 2007 | China, Nanjing

Dames en heren, we zijn in Nanjing - niet te verwarren met Nanning, waar we eerder geweest zijn. Deze stad heeft 5,3 miljoen inwoners en is twee keer kort de hoofdstad van China geweest. In 1937 zijn de Japanners de stad binnengevallen. Tijdens die Japanse bezetting zijn tussen de 300.000 en 400.000 Chinezen omgekomen. In de eerste maand van de bezetting werden minstens 20.000 vrouwen verkracht - en dit feit schijnt bijna nergens genoemd te worden in geschiedenisboeken (maar wel in de Lonely Planet). Een stad met een historie dus.
Gisterenmorgen kwamen we aan, na een treinreis van ruim 24 uur. Het was heerlijk om even lekker een dag te luieren: in bed liggen, lezen, muziek luisteren. Die 24 uur waren zo voorbij! Eenmaal in Nanjing gingen we op zoek naar het hostel dat we op internet gevonden hadden: Sunflower hostel. De straat stond aangegeven in de metro, maar daarna konden we 'm nergens vinden. En aangezien we geen plattegrond hadden, was het lastig zoeken. Toen kwam ik op het lumineuze idee om terug te gaan naar de metro, de straatnaam - in het Chinees - na te tekenen op een velletje papier en dit aan Chinezen te laten zien. Werkte prima!
Het hostel ziet er erg gezellig uit, maar we zijn bijna de enige gasten hier! Volgens een meisje dat hier werkt, komt dat omdat Nanjing niet zo toeristisch is als andere steden. Alleen mensen die geinteresseerd zijn in het echte China komen hierheen, zei ze. Wij dus!
Vandaag zijn we eindelijk naar de Yangtze rivier gegaan. Het was niet zo spectaculair: we zijn over een grote grijze brug gelopen. Het weer was grijs - van de regen en van de vervuiling - en het uitzicht was niet echt mooi. Maar desondanks hebben we ons prima vermaakt. Werkelijk iedereen die voorbijkwam in bus of auto staarde ons aan, lachte naar ons of draaide het raam open en zwaaide.
Toen we aan het eind van de brug waren, gingen we in een soort krottenwijk op zoek naar een wc. Uiteindelijk kwamen we bij de smerigste wc's tot nu toe: een soort stenen goot, vol met uitwerpselen en maandverband, gescheiden door stenen wandjes. Geen deuren dus iedereen staat gezellig naast elkaar! Loes heeft er een paar smakelijke foto's van gemaakt.
Vanavond gaan we bekijken wat we nog meer willen doen hier en wanneer we op weg gaan naar Hangzhou. Later meer!

Kus, Loes en Sjan

• 29 Oktober 2007 - 12:48

Metie:

hoi dames; nou zo te horen vervallen jullie in nog ergere primitieve omstandigheden, hoe meer de reis vordert hoe dichter bij de echte cultuur. Het is niet voor niets een NIET toeristisch gebied!! Ben benieuwd naar m.n. de toiletbezoekfoto's. Weer een ervaring rijker, al is het maar op "de doos". Ik heb uit de mail van Loes begrepen dat jullie inmiddels een chinese outfit hebben. Leuk allebei hetzelfde haha.
    Succes met jullie verdere ondernemingen. xxxxxxxxxxx

• 29 Oktober 2007 - 13:10

Rini:

Hoi dames,
    24 uur in de trein lekker luieren, muziek luisteren, lezen, keuvelen. Echt ontspannend voor de nieuwe uitdaging.
    Weer een erg smeuïg gedetaileerd verhaal. Echt iets voor op nuchtere maag. Ook in Nanjing maken jullie weer van alles mee. Het lijkt wel terug naar de oertijd.
    Ik zie uit naar jullie volgende verhaal.

De HARTELIJKE groeten

• 29 Oktober 2007 - 14:07

Roos:

Grappig Sjan, om de Chinese straatnaam na te tekenen, je wordt hoe langer hoe vindingrijker! Waar je tekentalent al niet goed voor is, ha,ha...
    Die spullen uit die ouwe doos hoef ik niet te zien hoor!
    Jullie bezorgen de Chinezen wel een hoop bezienswaardigheid door er gewoon te zijn! Dat maak je in Nederland niet mee hoor, dat wordt afkicken dadelijk.
    Geniet er nog van! Liefs!

• 29 Oktober 2007 - 22:32

Nick:

Heyy ... wat leuk dat jullie ook in Nanjing zijn nu.. wij vonden het niet zo super leuk, omdat het voor het eerst moeilijk was om de weg te vinden. Ook omdat de bussen die we moesten nemen heel mooi in de lonelyplanet stonden, maar geen van die bussen te vinden EN uiteraard snapten de chinenzen er ook niet veel van. Maar goed, ik kan jullie dat grote park wat je daar ook hebt met verschillende dingen te doen als: graven van keizers, het zielenpad (naar graf van de eerste ming-keizer) was heel bijzonder van al die stenen dieren beelden! En er is nog veeeel meer...echt een aanrader! LET OP, de laatste bus gaat rond vier/ vijf uur in de middag terug...wees optijd!

Heel veel plezier... en ontzettend leuk om iedere keer jullie verhalen te lezen, heb ik steeds het gevoel weer van China!

Groetuhh.. Nick!

• 30 Oktober 2007 - 08:47

Ank:

Ha lieverds,
    Jullie hebben jezelf weer overtroffen op de radio, misschien moeten jullie een eigen programma beginnen! En die andere luitjes zijn echt slaapverwekkend... gaap. Leuke verhalen wederom, wanneer komen de bijpassende foto's, want we worden nu wel erg nieuwsgierig!
    KUS

• 30 Oktober 2007 - 09:16

Paul:

Zo dames, weer een leuk verhaal. Creatief gevonden om de straatnaam na te tekenen. Minder creatief is de wc die jullie tegen kwamen. Je zal echt nodig moeten, maar ja ook dit hoort bij reizen he??!
    Moest gister werken dus de radio uitzending gemist maar ik zal m zo is beluisteren via internet, ben benieuwd.
    Have fun! Dikke kus uit Utrecht...X!

• 30 Oktober 2007 - 14:21

Ninaas:

Lekker... zo'n gezellige wc met maandverbandjes en uitwerpselen! :s

• 30 Oktober 2007 - 17:57

Adri:

Ha meiden,

jullie komen volgens mij steeds meer tot de ontdekking hoe luxe het in Nederland eigenlijk is. Wat jullie verhaal niet vermeldt is of jullie ook daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van die wc. Krijgen we daar nog duidelijkheid over, mogelijk in de vorm van een foto?

groeten
    pa

• 01 November 2007 - 17:12

Slagroomsuus:

Hey ladies! Leuk om weer eens bij te lezen!!ik ben eindelijk verhuisd naar mijn appartementje!!Dus ik kan nu weer op mijn gemak al jullie reisverhalen lezen, al weet ik niet of ik die foto van de wc wil zien, haha! veel plezier verder!
    groetjes xx Suus (uit het zuiden)

• 02 November 2007 - 03:53

Sjan:

Ja pa, we hebben ook gebruikt gemaakt van die wc's. Daar komt geen bewijs van in de vorm van een foto, je zult me gewoon op m'n woord moeten geloven :)